//
you're reading...
МФЕФ 2013

Международен фестивал на етнографския филм – София 2013

IFEF_2013От 4 до 9 ноември 2013 г. се състоя четвъртото издание на Международен фестивал на етнографския филм. За поредна година организаторите от Сдружение за културни инициативи в партньорство с Катедра Етнология при Софийски университет „Св. Климент Охридски” доказаха, че в условия на икономическа криза може да бъде организирано събитие, което да е събирателно място за студенти, преподаватели, учени и всички имащи интерес в сферата на визуалната антропология. Форумът бе предвиден да се проведе в традиционната вече за това събитие Конферентната зала на СУ, но предвид започналата седмица по-рано окупация на Ректората от студенти, фестивалът се състоя в аудиториите на Факултета по журналистика и масова комуникация. Следваха шест изпъстрени с различна тематика дни, които представиха на българската и чужда публика продукции от Балканите, Мексико, Боливия, Португалия, Танзания, Мароко, САЩ.

Усложнената обстановка обаче не попречи у нас да бъде посрещнат и представен холандският екип на филма „Дева Мария във време на криза” (2012), с който бе открит фестивалът. Антрополозите Сане Деркс и Шарис Копенс, придружени от оператора Девид Лингерак разказаха как парите и религията са равни пред олтара на Девата от Уркупиня. Заснета в продължение на по-малко от два месеца като част от дисертационния труд на Деркс, лентата представя измолването на финансова помощ и материални блага от вярващите в Боливия. Те правят това не само вербално, а и материализирайки своите искания в най-характерния ритуал за посвещение – изкопаване на камъни от Хълма на разпятието в Куиляколо, олицетворяващи парите дадени им от самата Девата на заем. Пилигримската нишка продължи и със следващото заглавие от програмата – „Дългият път към Гуадалупе” (1996) – филм за най-популярния култ към Божията майка в Латинска Америка.

Д-р Сане Деркс сподели в публична лекция своя опит със всички, които имаха желание да научат повече за видеозаснемането на терен, за работата и в Боливия върху джендър отношенията, за местните култове и комерсиализацията, за героините във филма и техния живот преди и след това.

Социалните теми присъстваха и в много от останалите филми от програмата. Вторникът започна с документалния филм „Ром Кихот” (2013) на Нина Пехливанова и Петя Накова, проследяващ година от живота на няколко персонажа от ромската махала на Кюстендил, последван от пътешествие през нравите и обичаите на Африка. За това допринесоха арменската лента „Животът през очите на едно магаре” (2012), представяща ежедневието в кенийския град Ламу, наричан „магарешката столица на Африка”, в който съжителстват 24 хил. души, 6 хил. магарета и 2 коли; германската продукция „Страната на учителя” (2013), показваща Танзания 50 години след обявяване на своята независимост и мароканския роуд муви „Казабланка, моя любов” (2012), даващ местната перспектива в дългите и преплетени отношения между Холивуд и арабо-мюсюлманския свят.

Пътуването към Индия започна в средата на седмицата с два български проекта – филма „Калачакра“ (2012) и презентацията „Пилигримство и приключение с Ели и Ники: от пания на юг до сикхите на север“, след което зрителите са „върнаха” отново на Балканите с въздействащия откъм звук и обредни практики „Чух божия плач“ (2012). Авторката на гръцкия филм Елпида Скуфалу пристигна специално в България, за да изнесе и майсторски клас на тема „Екстатични ритуали и церемониии”, тъй като лентата представя над 10 години работа върху обреди като Анастенарията, оплакването и шиитските празници Ашура и Арбайн.

Ден четвърти организаторите бяха посветили на Северозападна България и дипломната работа на Веселина Фотева „Богатството на най бедните” (2013), отразяваща живота на хората от село Горна Бела речка, където вече 10 години се провежда фестивалът Goatmilk бе само началото. Последваха няколко кратки видеа, резултат от уъркшопа по документиране на устни традиции, проведен през месец май 2013 г. от платформата Know How / Show How на споменатия по-горе фестивал, след което бяха представени и реалистичните портрети на героите от „Резерват Северозапад“ (2012) на Николай Фенерски. Последният филм прехвърляше националните граници с изследването на областта Голо Бърдо в Албания и филма „Разбърканите нишки. Филм за Голо Бърдо” (2012) на доц. Веселка Тончева.

В последния ден от филмовата, но не и фестивална програма бяха представена различни аспекти от градското пространство – започвайки от маскарадните игри при ромското население във Видин, уловени чрез филма на Георги Дюлгеров „Прогонване на чумата” (1994) и един от най-пищните карнавали отвъд океана, послужил като основа на лентата на Блага Димитрова „Истински истории от Марди Гра или как се готви карнавал в джаз град” (2013), фокусът премина върху соц наследството на неоновите реклами и проекта „Светло бъдеще” (2013) на студио Нагледна, за да се върне отново върху играещия човек с ъндърграунд денс културата на Ню Йорк и практикуващите капоейра – афро-бразилската смесица между танц и борба, която завладява Европа.

Важна част от изданието бе и проведеният за втори път панел “Младежки визуални проекти”, на който организаторите бяха отредили целия съботен ден. В него студенти от няколко ВУЗ-а и млади учени представиха своята работа върху различни изледвани от тях проблеми, засягащи теми като „Човешкото лице на Женския пазар” – проект на докторанта по „Градски изследвания” Никола Венков и „Гергьовден в Призренска Гора: Дните на младежта като обединителен център на едно гурбетчийско общество” – разказ за включено наблюдение в Косово на студентите етнолози Стамен Кънев и Надежда Иванова.

За шест дни фестивалът бе посетен от няколкостотин души, заформиха се дискусии с авторите, повечето от които успяха да дойдат или да се включат виртуално, размениха се мнения и контакти. Целта на организаторите бе повече от успешна и от друга гледна точка – събитието се затвърди като място за споделяне на опит и непринудени разговори между публика и филммейкърите след официалната част. Тук е и мястото, където трябва да се спомене, чеМФЕФ е платформа, изградена на базата на партньорства, добротворчество и огромен ентусиазъм. Затова и за поредна година фестивалът си постави популяризаторски и образователни цели, а не комерсиални, принципи, които организаторите обещават да следват и в бъдещата му реализация. Следва време за анализи и оформяне на нови концептуални решения, които се надяваваме ще ни изненадат приятно като част от 5-тото издание на форума за визуална антропология.

viva ethnologia !!!

Advertisements

Коментари

Все още няма коментари.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Архив

CAFFE
DER
wordpress hit counter
CAFFE
%d bloggers like this: