//
you're reading...
IFEF Sofia 2012

Международен фестивал на етнографския филм – София 2012

IFEF_poster_newТретото издание на форума за визуална антропология е вече в историята. История, която някои ще искат да помнят, а други бързо да забравят. Въпреки всичко IFEF Sofia 2012 ще остане, може би и занапред, най-мащабният Фестивал на етнографския филм организиран у нас. Заявка за това бяха седемдневната програма и 47-те филмови продукции, поредици от лекции, презентации, майсторски класове, демонстрации и една уникална изложба.

Големите акценти в програмата бяха два – „Класическите антропологични филми” и културата на коренното население на Северна Америка, с връзка между тях, изразяваща се в гостуването на американския филммейкър – проф. Сара Елдер. От една страна Елдер работи повече от 30 години с различни ескимоски групи в Аляска, а от друга е била пряк участник при създаването на сериите за бушмените от Калахари на Джон Маршъл и индианците яномамо на Тим Аш.

Идването и в България бе знаменателно за нас и по други две причини. Първата бе свързана със Сан Франциско (САЩ), а втората – с друг американски град, но от източното крайбрежие.

Случайно или не тазгодишният фестивал съвпадна по време с ежегодната среща на Трипъл Ей (American Anthropological Association), състояща се през ноември 2012 в Сан Франциско. Макар и да не могат да се сравняват по ранг, проф. Елдер бе избрала да пропусне водещото за няколко хиляди колеги зад океана събитие и сподели своето „тук и сега” с малобройната българска публика, факт, който нямаше как да не поласкае всички присъстващи в залата, когато тя го сподели.

Но Сара Елдер не е пристигна у нас само като посланик за етнографското кино. С проекта си в развитие „Surviving Arctic Climate Change”, представен по време на майсторския и клас в София, тя показа, какво се случва с дадена общност и нейната култура под въздействието на глобалните климатични промени. Дни след като опустошителният ураган Санди бе парализирал инфраструктурата на родния и Ню Йорк, проф. Елдер успя да излети безаварийно, за да дойде у нас и разкаже за последиците, които мнозина все още не виждат или не искат да виждат.

Другият жив контакт във фестивала бе осъществен от членовете на Българско индианско общество „Орловият кръг”, които доближиха публиката чрез различни изразни техники до традиционната култура на северноамериканските индианци. В това число влизаха лекции, презентации и демонстрации, които разкриха различни аспекти от духовната и материална култура на тези хора, от например традиционните съновидения при ирокезите до направа на истински капан за сънища. В изложбата бяха представени сакрални предмети, оръжия, традиционни костюми и аксесоари, изработени по стари индиански техники от членовете на Обществото. Експозицията, която няма аналог, тъй като това е първата подобна изява на „българските индианци” от обединението им преди 20 години в групата на „Орловият кръг”, бе допълнена от автентични фотографии на Едуард Ш. Къртис от началото на XX-ти век, пренасящи зрителя във времената на не персе вожда Джоузеф и прочутия лакота лечител Черният елен.

Диалогът между зрители и участници, във форум, чиято идея е да няма граница между тях и всеки да бъде и двете, продължи и в останалите панели – при представянето на част от филмите от страна на консултанти и продуценти, в майсторския клас на режисьора Йордан Тодоров, при младежките визуални проекти на фотографи и етнолози с произтеклите от тях дискусии, споделяне на идеи и размяна на контакти за бъдеща съвместна работа.

Равносметката от всичко това, плюс 700-те посетители за времето на фестивала показват, че той все повече затвърждава своето място сред представители на различни хуманитарни специалности, млади и утвърдени учени, занимаващи се с визуални изследвания, документалисти, любители на чужди култури, пътешественици и др.

В заключение може да допълним, че голяма част от представените в IFEF Sofia 2012 неща няма как да бъдат видени отново, поне не и в този си вид, от който като резултат останаха печатно фестивално издание, 2 GB снимки, десетки интервюта, радио предавания и личните преживявания за всички били част от фестивала.

Не на последно място се надяваме, че въпреки ниския процент посещаемост на лекцията и майсторския клас на Сара Елдер и прожекциите на филмите от класическите серии, посланията да са достигнали до онези, които биха желали да работят в полето на визуалната антропология. Вярваме също, че тази млада за нашите географски ширини дисциплина тепърва ще поеме по-сериозно академично развитие и мнозина ще открият мястото на етнографския филм сред методите си на изследване.

До нови срещи!

Материали за сваляне: IFEF Sofia 2012 Catalog / IFEF Sofia 2012 press release

Галерия:

Текст и снимки: Тодор Станчев / линенз снимки: Creative Commons BY – NC – SA 3.0

Advertisements

Коментари

Все още няма коментари.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Архив

CAFFE
wordpress hit counter
%d bloggers like this: